پاکستان حریف پنهانی واشنگتن
دکتر اسد محسن زاده دکتر اسد محسن زاده

 

 

داستان جنگ تمامیت خواهان دینی واشغالگران آمده از آنسوی اوقیانوس ها و بازیگران آشکار و نهان آن در بزنگاه افغانستان داستانیست دراز وسخت جانکاه که وجدان انسانیت را می آزارد. 

دروننگری همه جانبه این جنگ برای همه کاریست مشکل. گرداننده گان و بازیگران اصلی این درامه غم انگیز وقتی خواستند جفنک های را سرهم می بندند و بخورد مردم میدهند و حقایق را در زیر پرده ضخیم پنهان نگه میدارند.

گاه گاهی پرده ها فرو میریزند و نیمرخ جنایات پنهانی و بازیگران تراژیدی افغان آشکار میگردد. به تازه گی ها تارنمای ویکی لیکس  پرونده بخشی از زد و بند های اشکار و نهان فاجعه افغان را به نشر رسانید.

قسمت های ازاین پرونده ضخیم در سه رسانه پرتیراژ غرب مجله اشپیگل چاپ المان، روزنامه امریکایی نیویارک تایمز و روزنامه گاردین انگلستان نشر شده و جار و جنجالهای زیادی را در پی داشت.

جامعه افغانی توجه چندانی به این اسناد نکرده یکی آنرا « افشای اسرار محرمی » خواند که باعث«  درد سر سربازان افغان و همپیمانان میشود » و دیگر آنرا چیز تازه ندانست.

نگارنده این یادداشت ، اسناد را که بخش آن قابل باور و شماری هم قابل تردید بنظر میرسند را در شناسایی ریشه و پهنای جنگ و افشای چهره غیر انسانی بازیگران و دست اندکاران آن با اهمیت دانسته و روی همین هدف دست به ترجمه وکوتاه سازی گذارش نشر شده در شماره 30 ( 26 جولای 2010 ) مجله اشپیگل  زده و اینک آنرا پیشکش تان  میدارد.

دکتر اسد محسن زاده

شهرکلاگنفورت ـ جمهوری اتریش

 

  

 

پس از حملات القاعـده بر نیویارک و  واشنگتن پاکستان  کشور هممرز با افغانستان ، در وضع ناهنجاری قرار دارد.

پاکستان رسماً به ایتلاف جهانی که توسط جورج دبلیو بوش ریس جمهور امریکا پی ریزی گردید پیوست اما بصورت غیر رسمی نیرو های امنیتی پاکستان حامی آن طالب های شدند که به اسامه بن لادن  و تروریست های وی پناه داده بودند.

 این یک حرف درستی است که بدون کمک  و یاری کشور همسایه ( پاکستان ـ م) طالبی نمی توانست  وجود داشته باشد.

وقتی با خروج  شوروی ها ازافغانستان این کشور در جنگ برادران فاتح  جهادی غرق میشد و خلا قدرت  کشور را تهدید میکرد 

  آی اس آی ـ سازمان جاسوسی پاکستان Directorate for Inter- Services Intelligence (ISI )

 طالبان را آفرید و آنرا بکارگرفت. باوجود تضمینات سیاستمداران پاکستا ن در مورد اینکه پیوند های گذشته قبلاً قطع شده است پاکستان  سیاست دو پهلویی را از پیش میبرد:

پاکستان در عین وقت متحد امریکا و هم مددگار رقیب آن میباشد.

برای این فرضیه  اینک مدارک زیاد اثباتیه تازه در دست است.در اسناد ( 90 هزار مدرک سری که توسط تارنمای ویکی لیکس در این تازه گی ها بنشر رسید ـ م ) روشن میگردد که سازمان  جاسوسی پاکستان به گمان قوی هنوز هم  مهمترین مددگارغیر افغانی  طالب ها میباشد.

واقعیت اینست که :

 جنگ در برابرنیرو های امنیتی افغان ، امریکایی ها و همپیمانان ایساف شان هنوز هم  ازخاک پاکستان از پیش برده میشود واین کشور پناه گاهی برای عقب نشینی نیرو های دشمن و حصار تعرضی آنها را تدارک میدارد.

از طریق مرز پاکستان ـ افغانستان طالبهای تازه جذب شده و در میان آنها جنگآوران مخوف خارجی سرازیرمیشوند. سه دشمن اصلی  نیرو های ایتلاف غرب ـ طالب های ملا عمر ، جنگاوران رهبر پیشینه مجاهدین، گلبدین حکمتیار و ملیشه های قبیلوی حقانی جنگ سالارـ پناهگاه های اصلی  و مراکز فرماندهی  شآنرا در پاکستان دارند.

بعدها اسامه بن لادن ( دلیل اصلی این جنگ ) نیز در پاکستان جابحا شده و تا حال در مسایل روزمره جهاد در برابر کفارسهم میگیرد.

اسناد درجایی ادعا  دارد که وی در برابر دشمنان خود سم پاشی  با زهری که به افتخار اسامه  بنام    « کپه اسامه » نام گذاری شده است را برنامه ریزی مینماید . زمانی وی برای یک طالب پرکار زنی را به تحفه میدهد.

شورشیان مین های اثربخشی را پی ریزی نموده اند که از دورمیتوان آنرا انفجار داد.

سازمان استخباراتی پاکستان دارای بهترین پیوند با همه ی  گروه ها میباشد. درترس دایمی از اینکه  مبادا رقیب سرسخت اش هند ، برایش جای پایی در افغانستان پیدا و از اینطریق بر پاکستان فشار وارد نماید ازهر آن چه به حفظ و استحکام  نفوذ اش در کابل یاری رساند جانبداری میکند.

و چون از سوی دیگر بسیاری از استراتیژیست های  آی اس آی  باور ندارند که امریکایی ها  برای مدت طولانی در افغانستان باقی میمانند (آنها خود آنها شروع خروج  سربازان شآنرا اعلام کرده اند) طالبان وسیله اثر گذاری پاکستان بر  آینده کابل  میباشند. هیچ جایی این مساله چون در طرازنامه جنگ افغانستان برجسته نمی گردد.

با وجود هشدارها در مورد حملات تازه انتحاری توسط نیرو های دشمن ، فرستاده های آی اس آی  در جریان برگزاری شورای جنگی فرماندهان گلبدین حکمتیار در وزیرستان شمالی خود حضور داشتند.

 

سند تاریخی اول سپتامبر 2007 در مورد عملیات قریب الوقوع گروپی از جنگجویان گلبدین حکمتیار بر یک پوسته مقدم متحدین در ولایت کنر، ولایت همجوار به پیشاور پاکستان گزارش میدهد.تعرض دقیق وهمه جانبه برنامه ریزی شده بود: 

چهار انتحاری همزمان وارد عمل میشوند (خبرچین های  امریکایی حتا هویت آنها را می شناسند.) یک پاکستانی ، یک عرب و دو افغان . اول باید یک حمله راکتی صورت گیرد وازآتش  توبخانه نیزاستفاده گردد.در اخیر عساکر پیاده بر پوسته مقدم حمله  و در صورت امکان سربازان مخالف را به اسارت درآورند.

 

مهمات چینایی برای جنگجویان را  سازمان جاسوسی پاکستان تحویل میدهد و آنی که پول میدهد میخواهد کنترول را  نیز در دست خود داشته باشد  بناً یک افسر  آی اس آی حمله را مشاهده و برای جنگجویان مشوره میدهد.

 

بلوجستان، ایالت غربی پاکستان منحیث منطقه ای برای عقب نشینی در اختیار رهبر طالبان ملا عمرقرار دارد.در شهر کویته گردهمایی « شورا » مرجع تصمیم گیری طالبان برگزار میشود.( در سالهای اول بعد از عقب نشینی طالبان اقلاً ماه یکبار. )

شماری از اسناد از جمله هوشدار در مورد تهاجم 16 اگست  حتا مدعی اند که رهبرالقاعده اسامه بن لادن بصورت منظم در این جلسات شرکت مینمود. البته این مساله برای گردآورنده اخبار امریکایی مشکوک بنظر میرسند. آنها اطلاعاتی با شفر 3 اف را قابل برسی ندانستند.

یکی از افرادیکه به یقین در شورا شرکت داشت ملا برادر باجه ملا عمر و فرمانده نظامی طالبان است.

در اسناد وی منحیث  ریس شورا یاد شده است که از « تمویل ، تدارک و توزیع سلاح ،مهمات و سایر ذخایر وارسی مینماید.»

ملا برادر  شخص قابل اعتمادی برای آی اس آی  است. وی طراح استراتیژی طالبان بوده  و بر اساس طراز نامه ای او مسوول استفاده از انتحاری ها میباشد.

چرا نیرو های امنیتی پاکستان بروز 8 فبروری 2010 ملا برادر را دستگیر کردند؟

بسیاری از شاهدان عینی بدین باور اند که سازمان استخباراتی پاکستان وقتی گفتگو میان  ملا برادر و حامد کرزی ریس جمهورافغانستان را ثبت کردند  به بازداشت وی اقدام نمودند.

 اگراین مساله درست باشد این خود پیام  روشنی به طالبان و متحدین آنهاست که:

بدون ما هیچ کاری از پیش برده نمی شود !

آنهایکه اسناد را خوانده اند بدون آنهم  قبلاً به همین نتیجه گیری رسیده بودند.

در هر سند  این آی اس آی است  که جریان جنگ را اداره میکند و یکی از سلاح های مورد توجه اش  انتحاری ها میباشند.اغلباً همین  سازمان  استخباراتی است که آنها را ( برای انتحار ـ م ) اعزام میدارد.

 در این مورد دراخطاریه  تاریخی 30 اکتوبر 2007  میخوانیم :

« ا ق ( القاعـده )  و آی اس آی  گروپ عملیاتی را ایجاد نموده اند که بنام ـ جنرال ـ یاد میشود. گروپ متشکل از  2 چینایی ، 2 ازبک و  بقیه عرب ها میباشند. انتحاری ها  در خوست نفوذ کردند

علاوتاً آی اس آی فرمان سنجیده شده قتل را نیز صادر مینمایند.

بر بنیاد این اسناد در صدرجدول ریس حمهور کرزی قرار دارد چنانکه بگونه مثال بروز 21 اگست 2008 حتا ازاجرا کننده کان عمل تروریستی  نیزنام برده میشود.

در این هشدار بصورت موجزآمده است :

« یک کرنیل  آی اس آی  به مولوی عزت الله طالب  ، هدایت داد تا زمینه قتل کرزی را فراهم آورد.عـزت الله  عبدالباری از ولسوالی سروبی را وظیفه داد تا کرزی را  با عمل انتحاری در کاخ ریاست جمهوری به قتل برساند».

 

همواره هند دشمن بزرگ پاکستان هدف میباشد.

 

برپایه  این اسناد سازمان جاسوسی ( آی اس آی ـ م )  به همپیمانان  افغانی  اش دستور داد  هندی های را که در افغانستان کار مینمایند در برابر مکافات به قتل برسانند. آی اس آی  به شبکه جنگجویان  حقانی برای کشتن هندی ها وعده پول گزافی را میدهـد. علاوه بر قونسلگری های هند درافغانستان ، سرک های ساخته شده توسط هندی ها  و شبکه تلیفونی تاسیس شده توسط هند اهداف درجه اول

آی  اس آی را تشکیل میدهند. فقط در هشدارحمله بر سفارت  هند در کابل بروز 7 جولای 2008 که در آن 58 نفر کشته شد ، اشاره ای در مورد  سهم  آی اس آی به نظر نمی خورد.این هشدار ازطرف یک حلقه جاسوسی قطعه پولندی  ایساف  صادر شده بود.

همچنان دستورحمله  برهدف های  استراتیژیک چون:

 بند ها ، جاده های مهم زمینی و شبکه برق رسانی کابل داده شد.بعضاً سازمان جاسوسی ( آی اس آی ـ م ) برنامه های عملیاتی غیر عادی را طرح مینماید.چنانکه جاسوس های آی اس آی پلان نمودند تا آب آشامیدنی و یا هم نوشابه های الکولی که در بازار سیاه به فروش میرسد را مسموم سازند.

در برابر همه ی این حملات از جمله  حملات انتحاری علیه  نیروهای خارجی پول پرداخت میشود که گذارش در مورد حجم این پاداش زیاد با هم تفاوت دارد.

در بدل حمله بر هندی ها آی اس آی احتمالاً بین 15 تا 30 هزار دالر به  شبکه جنگ جویان حقانی میپردازد.

حمید گل ریس پیشین سازمان جاسوسی پاکستان دراسناد مربوط به پاکستان  نقش ویژه ای را بازی مینماید. در جریان جنگ مجاهدین در برابر شوروی ها ژنرال پیشین اردو کمک کننده مقاوت بوده و از سال 1987 الی 1989 ریاست سازمان استخبارتی را عهده دار بود.

حمید گل بعد ها  در برابر رسانه های جمعی غرب نقش مبلغ و شخصی که برای مبارزه طالبان در برابر امریکایی ها موافقت فراوانی خواهد داشت عمل مینماید.

 

ژنرال حمید گل ریس پیشین سازمان آی اس آی

 

 

امریکا وی را متهم به داشتن روابط با سازمان تروریستی القاعده مینمایند. در اسناد کنونی نیز حمید گل منحیث همپیمان و  حتا یکبار منحیث « یکی از رهبران » طالبان  خوانده میشود.

طوریکه در گذارش 14 جنوری 2008 ادعا میشود وی  هماهنگی برنامه ربودن کارمندان سازمان ملل متحد در شاهراه نمبر یک بین کابل وجلال آباد را بعهده داشت. بین 15 تا 20 طالب بایست کاروان موتررو سازمان ملل متحد را توقف داده و سر نشینان آنرا با زورسلاح  تهدید نمایند.در این عملیات هیچگونه اشتباهی بخشیده نمیشود. در صورتیکه طالبان در جریان این آدم ربایی با مقاومت روبرو شوند افراد وابسته به آنها باید

 در برابر مقاومت کننده گان  کارگرفته و یا همه ی گروگان ها را بکشند. AK47 از ماشیندار های  

بر اساس گذارشات هنوز هم  این ژنرال باز نشسته ولی نعمتانش را با سلاح تمویل میکند. از جمله  یک جاسوسی که تهیه کننده خبر نمی تواند کاملاً بر وی اعتماد نماید  یاد آور میشود که گل ( ژنرال حمید گل ـ م ) برای طالب ها یک کاروان اکمالاتی  متشکل از 64 وسیله نقلیه با مهمات را سازمان داد.

در جای دیگری  حرف از آنست که آی اس آی به تعداد 1000 عراده موتر سایکل را برای حقانی ارسال و یا  به تعداد 7000 میل سلاح شامل کلاشنیکوف ، هاوان و راکت های نوع « استریلا» را به ولایت مرزی کنر ها ارسال داشته است.

 تلاش ها برای اینکه حامیان آی اس آی  طالبان که تردیدی در برابر این اسناد دارند  را هیولا های وحشتناک خواند، خیالی ها بی پرده اند.

 

 

 

 

در اینجا سازمان استخباراتی افغانستان بتاریخ 25 می 2006 در باره کمپاین آی اس آی  بخاطر به آتش کشیدن مکتب ها گزارش داد.

همه ی اینها کار بخش سیکولار خدمات جاسوسی ارتش است و یا کار بنیاد گرا های مذهبی طالب ؟

آیا مساله استخدام  کودکان بخاطرانتحار حقیقت دارد؟

از قرارمعلوم آنها بایست با واسکت های انفجاریی اعزام میگردند  که از دور ها میتوان آنرا انفجار داد. علاوتاً جلب درخواست کننده گان داخلی و خارجی شهادت ، کار سازمان استخباراتی پاکستان است. آیا آنها  نمیتوانند گردن خود را از این شر خلاص کنند؟

 آیا واقعاً ای اس آی از زن ها خواسته است تا واسکت های انفجاری را زیر چادری های شان پنهان نمایند؟

آیا آن مواد انفجاری که جاسوسان آی اس آی با علاقه فراوان در قرآن پوش طلایی تقلبی جابجا نموده بودند وجود داشت ؟

همه ی این ها را میتوان در گذارش جاسوسانی بازخواند که امریکایی آنراجمع آوری نموده اند.

آیا این گذارشات با  حقیقت سر وکار دارند ؟

اسناد و داشته های این گنجینه خالی از تردید نیستند.

***

پروتوکول جنگ درافغانستان یک چیز را بیشتراز همه  برجسته میسازد:

 

جنگ برای امریکایی ها  و نیرو های محافظ بین المللی بر حسب میل جریان ندارد.دشمن دست به ابتکار زده و بزرگترین ارتش غرب را پیوسته سراز نو با نبرد های تازه ای درگیر میسازد.امریکایی ها تلاش دارند تا با بکارگیری هواپیما های بدون سرنشین و استفاده از راکت های حساس« هل فایر » هژمونی جنگ را سرازنو بدست آرند.

آنها رهبران بیشتر طالب را هدف گرفته و آنها را به امید تضعیف تمام جنبش به قتل میرسانند.

به ویژه  در ولایت جنوبی هلمند فرماندهان طالب عمر کوتاهی دارند.

 

 

 

البته  شورشیان در برابرهر حرکت  استراتیژیک امریکا سریع و با هوشیاری جواب میدهند.

برگشت به تناسب قوا دست نمی دهد. جنگجویان  چریک  حتا نبود فرمانده شریر نظامی شان ، ملا داد الله یک پا ، را جبران کردند.

در مقایسه با سال چرخش ( 2006 ) که درآن طالبان گرفتار برفکوچ های خشونت باری شدند، آنها توانستند رقم حملات خود را تا سال 2009 چهار چند افزایش دهند. ( اکثر قربانیان را غیر نظامیان افغان تشکیل میدهند.)

آخرین سال یادشده دراسناد تا حال پرقربانی ترین سال درافغانستان است. در این سال همپیمانان غربی 521 سرباز شآنرا از دست دادند. از جمله 317 سرباز امریکایی.

در مقایسه با تلفات داده شده ازسوی طالبان بدون تردید این رقم خیلی ها ناچیز میباشد. هزاران تن دیگر در نتیجه فرو ریختن بم  و فیر راکت کشته شده اند.

... وپیوستن سربازان تازه دم پایان نا پذیر است .

این بدان معنا است که :

در میدان جنگ ، نبرد ها سهمگین ترازگذشته ادامه می یابد.


September 9th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی